"A magyar ember szereti a hasát. Szeret főzni, és nagyokat enni." Ezzel a megállapítással teljes mértékben egyet kell , hogy értsek, és mint gasztromán, kötelességemnek éreztem, hogy egy kicsit szót ejtsek az élelmiszerekről, és arról, milyen alapanyagokból készítek el egy jó töltött paprikát/gulyást/csirkepaprikást. Ugyanis általában az első kérdés, amit megkapok, ha megtudják, hogy itt élek: mit eszel te ott? Nem hiányoznak a jó magyaros ételek?

Namostkérnémszépen: nem. Jól hallottátok: nem. Mikor idejöttem, teljesen kétségbe voltam esve, mit fogok itt enni, ugyanis imádok főzni, és mikor először bementem egy hipermarketbe megérkezésemkor, mást nem láttam, csak készételeket mindenhol, ami eléggé elkeserítő volt, és még szomorúbb lettem, mikor a zöldségpultot megláttam, ahol még csak hírből sem ismerték például a zellert, vagy a petrezselymet (ami nem ugyanaz, mint a parsnip, vagyis paszternák). Aztán rájöttem idővel, hogy minden helyettesíthető mindennel, és sokszor még magyar termékekhez is hozzá lehet jutni (ahol élek, van egy magyar bolt, röhejes árakkal), de most nézzük azt, hogy nincs magyar bolt Írországban. Mit lehet akkor enni?

Leves. Alapjában véve itt eléggé elterjedtek a krémlevesek, ezt egy szendviccsel és némi chipsszel (Tayto vagy Hunky Dory's) szokták kísérni, nem kerítenek túl nagy feneket az étkezéseknek errefelé. Alapjában véve jók a krémlevesek, bár mondjuk mikor bacon krémlevest láttam volt munkahelyem kantinjában, akkor egy pillanatra elkapott a hányinger... a leves receptje a következő, in general: szórj bele mindent a turmixba, amit még elvisz a gép pengéje, adj hozzá sót és némi tejszínt, majd turmixold le és forrald fel. Ha nagyon vállalhatatlan, fűszerezd agyon a fűszerespolc alsó 3 polcán található dolgokkal, és fogd rá, hogy "italian" spicy cream soup.

Szendvicsek: csak a képzelet szab határt, mit teszel bele. Szó szerint. A csirkés-töltelékes szendvics (tehát zsemle egy kis csirkével és zsemlével) nagy favorit az írek körében, valamint a majonézes krumplisalátás baconöset is nagyon viszik, ahogy láttam. Amúgy minden szendvicset feldob egy adag hasábburgonya, ecettel meglocsolva.

Saláták: itt most ne a franciasalátára, meg Cézár salátára gondoljunk, vagy éppenséggel egy orosz hússalátára. Ez  általában egy adag zöldség, nyakonöntve egy liter dresszinggel, vagy coleslaw (mellesleg, a coleslawt valami világbajnok módon készítik mindenhol, imádom). 

Fingerfoods/canapes: először furcsán néztem, miért ujjonganak a kollégáim, hogy a céges nightouton lesz canape, mert egyből a fekvőalkalmatosságra asszociáltam, aztán felhomályosodtam, hogy az tulajdonképpen egyfajta fingerfood. Vagyis magyarul hihetetlen kis adag bármi, amiről azt hiszi az ember, hogy jó sörkorcsolyának, meg felszívja az alkoholt, de valójában nem igazán ér semmit, bár felettébb finom.

Marhahús, bárány, hal: szinte minden étel ezekből az alapanyagokból készül, ezek voltak azok, amiket otthon akkor ettem, ha muszáj volt, vagy akkor sem, de itt megszerettem őket.

Krumpli: állandó köret minden mellé. Ha kérsz egy adag tésztát, akkor is kapsz hozzá egy kis sült krumplit (hasábburgonyát), mert az úgy jó. A szendvics mellé is kapsz. 

És akkor most nézzük, hogy mi az, amiket általában tipikusan hiányol a magyar ember, és hol lehet beszerezni őket: 

Tejföl. Sokan a tejföl miatt panaszkodnak, pedig minden nagyobb boltban lehet kapni tejfölt, eléggé elterjedt, sour cream néven fut. Kisebb boltokban azonban ne keressétek, egyszer nagyon kellett volna az ételbe, így elugrottam este 11-kor tejföl-beszerző körútra. 5 kisboltot találtam 250 méteres körzetben, tejföl leghalványabb nyoma nélkül.  Pech. Ami eddig nekem amúgy legjobban bejött, az egy Tescos verzió volt:

tejfol.jpg

 

 

 

 

 

Hurkakóbász: Kérnémszépen, van itt black pudding, meg white pudding. Véres hurka , májas hurka. A sausage NEM kolbász! Még nem vitt rá a lélek, hogy ittlétem 10 hónapja alatt megkóstoljam, eléggé undorító szürkés árnyalata van, még megsütve is, szóval, meghagyom az íreknek, köszi...Jóféle kolbászt nem igazán kerestem, nem vagyok egy nagy ragadozó, de a lecsóba pl. chorizot tettem, ami határozottan olyan volt, mint a mi kolbászunk. Azt meg mindenhol lehet kapni.

black pudding.jpg

 

 

 

 

 

TV paprika: olyan, hogy TV paprika, nem létezik. Bár nem Dublinban lakom, hanem Corkban, ami a 2. legnagyobb város Írországban, és van egy gyönyörű English Marketünk, nem találtam egyszerűen. De a Tescoban találtam egy jóféle paprikát, olyasmi, mint a kápia (vagy talán az is?), és azt tökéletesen meg lehetett tölteni, talán ramiro paprika név alatt fut, mindig találkozom vele, eddig akármikor töltött paprikát vagy lecsót akartam csinálni, ezt vettem, ízre és állagra is tökéletes. 

Túró: ugyancsak van. Ha nem ragaszkodunk a túróhoz, akkor cottage cheese, vagy fresh cheese. Ha ragaszkodunk hozzá, akkor lengyel bolt (minden sarkon van egy, lengyel bolt nélkül nem város az ír város), vagy ugyancsak pl. Tescoban kapható:

turo.jpg

 

 

 

 

 

Húsok: bár nem épp egy sertésfaló népről beszélünk, mindent meg lehet találni, sőt, bizonyos esetekben a választék bővebb is, például amennyiben marhahúsról, bárányról vagy halakról beszélünk. Azt hallottam, korábban sertéshúst nem igazán lehetett kapni, de most már minden további nélkül kapok daráltat, vagy akár szűzpecsenyét is, eléggé baráti áron. Nem hiányzik semmiféle hús, amit otthon megszoktam, sőt, sok új ételt próbáltam ki, mióta itt vagyok.

Bab: nagyon nagy gondot okozott első körben, hogy csak mindenféle nagyon trendi babokat lehetett kapni, na meg babkonzervet (imádják a paradicsomos babkonzervet, jó is egy igazi irish breakfast mellé), de tarkababot, azt a jó kis mezei szárazbabot nem találtam. Mostanában azonban a Tescoban lehet kapni Pinto beanst, ami a mi tarkababunknak felel meg. Erősen javaslom, hogy portugálul beszélő ismerőseitektől ne kérjetek "pinto" babot, vagy kínáljátok őket azzal, mert nagyon furcsán fognak rád nézni. Ugyanis a "pinto", bár spanyolul tarkát jelent, portugálul egészen más jelentéskörbe tartozik...

bab.jpg

 

 

 

 

 

 

Savanyúságok: Na, emiatt igazán féltem, ugyanis nem hallottam olyat, hogy ők savanyúságot ennének, a mekis hamburgerben lévő uborkán kívül. Nem is, de valamiért mégis mindenhol találok savanyú uborkát, céklát, erőspaprikát, sőt, még káposztát is, és nem is kell keresztbe-kasul bejárnom a várost, hogy találjak valamit, elég az első útbaeső nagyobb boltba bemennem, Tesco, Lidl, SuperValue, M&S, Centra, mindenhol van. 

Fűszerek: minden megtalálható, ami otthon is, még a fűszerpaprika is, annyit vettem észre, ebből több kell, mert kevésbé színezi az ételt, de ízre semmi különbség, sőt, még füstölt fűszerpaprikát is lehet kapni (Tesco saját márka).

Zsír: ezt Tescoban, lengyel boltban lehet kapni, illetve, anyukám bőröndjébe valahogy beleesett otthon véletlenül a 2 üveg frissen sütött házi zsír, és a töpörtyű, és valahogy a vámosok is átengedték. Rejtély. Talán egy Pókmalac zsírjából készült, így gratisban van egy olyan képessége, hogy elmászik. 

Hirtelenjében ezek a dolgok jutottak eszembe, amik hiányoztak elsőre, de már nem. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://koboldwhisky.blog.hu/api/trackback/id/tr846300801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyongyiL 2014.06.25. 10:36:45

A sausage-ra tényleg ne vigyen rá a lélek.... :) És koboldok vannak!!! :)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2014.06.26. 00:04:59

De ha eléd kerül egy Pigs on the Green márkájú black pudding-os sausage, ne mondj nemet. Nagyon finom!
süti beállítások módosítása